Followers

Wednesday 12 September 2012

DIARI SURI RUMAH

Assalamualaikum semua.....
Bagi suri rumah macam aku ni hari2 mesti nak kena fikir menu apa pulak nak masak harini..kawan-kawan yang seangkatan dgn aku camne plak ye. Tapi kebiasaan bila aku dah masuk dapur tu automatik idea datang. Hari ni aku masak menu simple jek AYAM MASAK KICAP, SAYUR KOBIS GORENG, PEDAL GORENG then AIR SIRAP LIMAU. Kalau korang nak resepi ambik la ni versi syasya nova..hehe...

AYAM MASAK KICAP

Bahan-bahan :
5 ayam ketul
garam kunyit
2 biji bawang putih dimayang
1/2 inci halia dimayang
1 biji tomato dikerat 4
2 biji lada kecik
1/2 biji bawang besar dimayang
sedikit garam
sedikit gula
kicap
3 sudu sos tiram 

cara-caranya :
goreng ayam sehingga masak,pastikan ayam diratakan bersama garam kunyit, kemudian angkat. Minyak lebihan goreng ayam tadi dibiarkan sedikit utk menumis. tumiskan bawang putih dan halia sehingga naik bau masukkan sedikit air jangan banyak. masukkan ayam yg telah digoreng tadi kemudian masukkan bawang besar yg dimayang tadi bersama lada kecik. masukkan kicap dan sos tiram sedikit garam dan gula mengikut citarasa kemudian masukkan tomato. admin mmg suka tomato so..dalam apa jua masakan msti ada tomato..hehe..dh siap bleh hidang.

ni haa rupenyee..cara kg je aku wt..hehehe
PEDAL GORENG

Bahan-bahan :
pedal ayam
2 biji bawang putih dikisar
3 biji bawang merah dikisar
1/2 biji bawang besar dimayang
2 biji lada kecik dipotong
2 sudu sos tiram 
sedikit kunyit
air

cara-caranya :
masukkan sedikit minyak utk menumis. Masukkan bawang putih dan bawang merah tumis sehingga naik bau, masukkan pedal dgn air sedikit biarkan sehingga pedal masak kemudian masukkan kunyit sedikit. Kemudian masukkan bawang besar yg dimayang bersama lada kecik, kacaukan. masukkan sos tiram,gula dan garam secukup rasa. done! 

Ni mmg peberet aku dan suami =)


                     Nextime kita bagi resepi lain pulak yee... =)

















No comments:

Post a Comment